قانون مدیریت پسماندها
نوشته شده توسط : مدیر

ماده 1 - جهت به وقوع پیوستن اصل پنجاهم ( 50 ) قانون اساسی کشور کشور‌ایران و به خواسته محافظت محیط زیست سرزمین از اثرها زیانبار پسماندها و رئیس باصرفه آنها , همه وزارتخانه و اداره ها و شرکتهای و ارگانهای مدنی و سازمانهای همگانی غیردولتی که شمول ضابطه برآن ها نیازمند ذکر اسم هست و همگی شرکت های و شرکت ها و افراد حقیقی و واقعی و حقوقی , موظفند قوانین و سیاست های مقرر در‌این ضابطه را رعایت کنند . حمل نخاله ساختمانی مرکز تهران

 

ماده 2 - کلمه ها و اصطلاحاتی که درین ضابطه به کار رفته است , ‌دارای معانی پایین است : ‌

الف - اداره : اداره حفاظت محیط زیست

ب – پسماند : به مواد جامد , مایع و گاز ( غیر از فاضلاب ) گفته می شود که به صورت بی واسطه یا این که غیرمستقیم حاصل از کار آدم بوده و از نگاه ایجاد کننده‌ , ‌ زاید تلقی می شود . پسماندها به پنج تیم تقسیم میشوند :

1 - پسماندهای معمولی : به همگی پسماندهایی گفته می شود که به طور معمول از کار های روزانه آدم ها در شهرها , روستاها و بیرون از آنان ساخت می شود , از قبیل آشغال های خانگی و نخاله های ساختمانی .

2 - پسماندهای طبی ( بیمارستانی ) : به همه پیشماندهای عفونی و مضر ناشی از درمان‌گاه ها , مرکزها بهداشتی , درمانی , آزمایشگاه های تشخیص پزشکی و بقیه مرکزها شبیه گفته می شود . بقیه پسماندهای خطرناک بیمارستانی شامل این تعریف بیرون است .
3 - پسماندهای ویژه : ‌ به همگی پسماندهایی گفته می شود که به دلیل بالا بودن دست کم , یکی‌از خاصیت خطرناک , از قبیل سمیت , بیماری زایی , امکان انفجار یا این که اشتعال , خورندگی و شبیه آن به حفظ ویژه نیاز داشته باشد و آن مدل از پسماندهای طبی و هم جزو پسماندهای معمولی , صنعتی , کشاورزی که نیاز به مدیر مختص دارا‌هستند , جز پسماندهای ویژه محسوب می گردند .
4 - پسماندهای کشاورزی : ‌ به پسماندهای ناشی از کار های تولیدی در بخش کشاورزی گفته می شود از قبیل فضولات , ‌ جنازه حیوان‌ها ( دام , طیور و آبزیان ) تولید ها کشاورزی فاسد یا این که غیرقابل مصرف .
5 - پسماندهای صنعتی : ‌ به همه پسماندهای ناشی از عمل های صنعتی و معدنی و پسماندهای پالایشگاهی صنعت های گاز , ‌ نفت و پتروشیمی و نیروگاهی و امثال آن گفته می شود از قبیل براده ها , سرریزها و لجن های صنعتی .

ج – مدیر اجرایی پسماند : ‌ شخصیت حقیقی و واقعی یا این که حقوقی است که مسئول طرح ریزی , هدایت , حفظ و عملیات اجرایی مرتبط با ایجاد , گردآوری , ذخیره سازی , جداسازی‌ , حمل و نقل , بازیافت , پردازش و دفع پسماندها و همینطور یادگرفتن و آگهی در این مورد هست .
1 - دفع : همه روش های از در میان بردن یا این که کاهش خطرها ناشی از پسماندها , از قبیل بازیافت , دفن بهداشتی , آشغال سوزی
2 - پردازش : ‌ تمامی فراینده های مکانیکی , شیمیایی , بیولوژیکی که سبب به تسهیل در عملیات دفع گردد .
د - مراد از آلودگی , به عبارتی تعریف مقرر در ماده ( 9 ) قانو حفاظت و بهسازی محیط زیست – تصویب شده 28/3/1353 - است .

تبصره 1 - پسماندهای طبابت و هم جزء پسماندهای معمولی , صنعتی و کشاورزی که نیاز به مدیر یگانه دارا‌هستند , جز پسماندهای ویژه محسوب میشوند .

تبصره 2 - فهرست پسماندهای ویژه از سمت اداره , با همیاری دستگاه های ذیربط انتخاب و به ثبت شورای خوب حفاظت محیط زیست , خواهد رسید .
تبصره 3 - پسماندهای ویژه پرتوزا , تابع ضوابط و قانون ها مرتبط با خویش هستند .
تبصره 4 - لجن های حاصل از تصفیه فاضلاب های شهری و تخلیه چاه های جذبی فاضلاب خانگی چنانچه که کم آب یا این که کم رطوبت باشند , در نوع پسماندهای معمولی قرار خواهند گرفت .

ماده 3 - موسسه استاندارد و پژوهش ها صنعتی جمهوری اسلامی ایران مکلف است با همیاری وزارت بهداشت , معالجه و فراگیری طبی و بقیه دستگاه ها حسب مورد , استاندارد کیفیت و بهداشت محصول ها و مواد بازیافتی و به کار گیری های مجاز آن‌ها را تنظیم کند .

ماده 4 - دستگاه های اجرایی ذیربط موظفند جهت بازیافت و دفع پسماندها , پیشبینی ها حتمی را به ترتیبی که در آئین طومار های اجرایی این ضابطه معین خواهد شد , اتخاذ کنند . دین طومار اجرایی مذکور می باید در برگیرنده مورد ها تحت هم باشد : ‌
1 - قانون ها تهیه شده موجب گردد تا ساخت و مصرف , پسماند کمتری تولید کند .
2 - وام ها اضطراری برای ایجاد و مصرف کالاهایی که بازیافت آن‌ها آسوده خیس است , ‌فراهم شود و ساخت و واردات محصولاتی که دفع یا این که بازیافت پسماند آنان خلل خیس است , محدود شود .
3 - تدابیری اتخاذ شود که به کار گیری از مواد اول بازیافتی در ایجاد توسعه یابد .
4 - مسیولیت تامین و پرداخت قسمتی از مخارج بازیافت بر عهده ساخت کنندگان تولیدها قرار گیرد .

ماده 5 - رئیس های اجرایی پسماندها , موظفند براساس معیارها و مقررات وزارت بهداشت , معالجه و فراگیری ترتیبی اتخاذ کنند تا تندرست , بهداشت و ایمنی دست اندرکاران اجرایی زیر تحلیل آنان تامین و تضمین شود .

ماده 6 - اداره صدا و سیمای کشور ایران و بقیه رسانه هایی که نقش آگهی دارا‌هستند و همینطور دستگاه های آموزشی و فرهنگی , موظفند جهت آگهی و یادگرفتن , جداسازی درست , گردآوری و بازیافت پسماندها , ‌اقدام و با اداره ها و مسیولین مربوط همیاری کنند .
تبصره – وزارتخانه های مجاهدت کشاورزی , صنعت های و معادن , مرزوبوم و بهداشت , معالجه و فراگیری طبی به مراد کاهش پسماندهای کشاورزی , موظفند نسبت به آگهی و فراگیری روستاییان و ساخت کنندگان , مبادرت حتمی را به کار آورند .

ماده 7 - مدیر اجرایی همگی پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و اطراف آنها به عهده شهرداری و دهیاری ها و در بیرون از حوزه و وظیفه های شهرداری ها و دهیاری ها به عهده بخشداری ها است . رئیس اجرایی پسماندهای صنعتی ویژه به عهده سازنده خواهد بود . در صورت تبدیل آن به پسماند معمولی به عهده شهرداری ها , دهیاری ها و بخشداری ها خواهد بود .
تبصره – مدیر های اجرایی می‌توانند تمام یا این که قسمتی از عملیات مرتبط با گردآوری , جداسازی و دفع پسماندها را به افراد حقیقی و واقعی و حقوقی واگذار کنند .

ماده 8 - رئیس اجرایی قادر است مخارج رئیس پسماندها را از آفریننده پسماند با تعرفه ای که طبق راهبرد وزارت سرزمین به وسیله شوراهای اسلامی بر حسب جور پسماند انتخاب می شود , اخذ نموده و صرفا صرف مخارج رئیس





:: برچسب‌ها: حمل نخاله , نخاله ساختمانی , حمل نخاله ساختمانی مرکز تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 اسفند 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: